Her er en af de første ting vi for alvor har fået ud af haven, bortset fra en masse tomater og krydderurter, som jeg ikke lige har fået skrevet om.

I amagerhaven står en kæmpe ribsbusk, som bare ikke holder op med at give bær, så jeg har hele fryseren fuld og det har alle jeg kender snart også. Men det er jo absolut ikke en dårlig ting, det er bare lige at finde noget at bruge så mange ribs til. Det er nemlig ikke det bær jeg plejer at bruge mest og mit sidste safteventyr blev til gelé, så jeg skal lige komme mig over min ribsangst før jeg kaster mig ud i sådan et projekt igen. I det hele taget går alle mine saftprojekter altid i vasken og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg gør forkert. Jeg tror jeg er blevet forbandet.

Heldigvis passer alle bær jo perfekt i både kage og smoothies så på den kant har den ikke fået for lidt! Vi har faktisk lavet næsten gratis smoothies de sidste par uger, da bærrene enten er fra haven eller skraldet, lige som man altid kan skralde bananer og soyjamælken laver vi jo selv til et par kroner literen. Det er da luksus.

Derudover fik jeg testet en af Isas brunchkager, som også kan klare alle slags bær  og ribs er langtfra undtagelsen. Mums.

Coffeecake med ribs og uden kaffe

Som man kan se, er bærrene i min kage faldet ned til bunden og det synes jeg egentlig er ret pænt, men hvis man gerne vil have bærene til at ligge sådan lidt mere spredt, skulle et godt tip være lige at vende dem i mel inden man vender dem i resten af dejen. Så skulle de gerne ‘suge’ sig fast og blive siddende.

  • Topping:
  • 140 gram hvedemel
  • 65 gram brun farin
  • 1 tsk kanel
  • 1/4 tsk muskatnød
  • 6 ml rapsolie
  • Kagen:
  • 1,7 dl soyamælk eller anden mælk
  • 1 tsk æblecidereddike
  • 70 gram sukker
  • 1 dl rapsolie
  • 1 tsk vanillesukker
  • 160-70 gram hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • ½ tsk salt

Forvarm ovnen til 190 grader og smør en ca. 20 cm rund springform. Bland sojamælk og eddike og sæt til side.

Topping:

Bland mel, farin, kanel og muskatnød i en lille skål. Hæld langsomt rapsolien i, ca. en spsk af gangen og brug fingrene til at blande det hele sammen, til det former sig som krummer.

Kagen:

I en stor skål blandes mælke eddike blandingen, sukker, rapsolie og vanillesukker. Si mel, bagepulver og sukker i og rør til det er en glat dej. Tilsæt 145 gram ribs og vend forsigtigt ind i dejen.

Hæld blandingen i formen, drys toppingen ligeligt ud over kagen og tryk det en smule ned. Bages i 35 til 40 min eller til man kan stikke en kniv i uden dejen klistrer til den.

Lad køle mindst en time. Ser pæn ud med lidt flormelis siet ud over.

Tyvhugget fra Vegan Brunch af Isa Chandra Moskowitz

